Uczelnie w Polsce - Wydarzenia

Studenci mechaniki z Politechniki Białostockiej wystartują latem w czterech krajach Europy w zawodach Formula Student, w których ścigają się na skonstruowanych przez siebie bolidach. We wtorek białostoccy studenci zaprezentowali swój pojazd.

Na pierwsze zawody w Wielkiej Brytanii (9-13 lipca) ekipa bolida koła naukowego wydziału mechanicznego wyjeżdża już za kilka dni. Później starty odbędą się w Czechach (6-10 sierpnia), na Węgrzech ( 21-24 sierpnia) oraz we Włoszech (29 sierpnia-1 września).



Pierwszy bolid studentów z białostockiej grupy Cerber Motorsport Formula Student Team, zdobył w 2013 r. 58 miejsce wśród kilkuset bolidów z całego świata po startach w dwóch zawodach i - według uczelni - było to najlepsze miejsce polskich ekip.



Nowy bolid o nazwie CMS02 powstał z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, m.in. druku 3D, oraz nowych materiałów. Jest unowocześnioną i zmienioną wersją swojego poprzednika z 2013 r. Prace nad pojazdem trwały 3 lata. W ekipie, która projektowała, konstruowała i testowała pojazd jest 35 osób.



W zawodach będzie oceniania konstrukcja wraz z całą dokumentacją techniczną oraz jazda. Opiekun naukowy projektu, dr Dariusz Szpica tłumaczył, że testy techniczne muszą być także podparte dokumentacją projektową ze szczegółowymi analizami, wyliczeniami. Oprócz umiejętności i talentu związanego z konstruowaniem pojazdu (oceniamy jest także design) studenci muszą się też wykazać umiejętnościami takimi, jak zarządzanie projektem, kontaktami ze sponsorami, organizacją finansów.



Szpica mówił, że trudno rywalizować studentom z Białegostoku z innymi europejskimi ekipami, bo niektóre mają np. sponsorów, którzy przeznaczają na budowę pojazdów nawet kilka milionów euro, ale zaznaczył, że nie tylko to się liczy. Podkreślił, że w ubiegłym roku białostocka ekipa została nagrodzona na zawodach w Niemczech za zaangażowanie w pracę oraz pomoc innym ekipom.



Białostocki bolid kosztował 160-180 tys. zł. Powstał dzięki kilkunastu lokalnym firmom. Bolid waży 200 kg i jest dzięki zastosowaniu nowoczesnych materiałów o 70 kg lżejszy od ubiegłorocznego. Nowością jest m.in. system, który odpowiada za elektroniczne sterowanie zmianą biegów łącznie z możliwością zmiany automatycznej, co jest nowością w tego typu pojazdach. CMS02 osiąga prędkość 100 km/godz. w 3,5 sekundy - opowiadał szef ekipy Mariusz Mejłun.



Bolid ma moc 55 koni mechanicznych przy 9,8 tys. obrotów na minutę. Ma m.in. wykonany z aluminium autorski tłumik, który redukuje hałas do wymaganych w regulaminie maksymalnie 110 decybeli. Głośniejszy pojazd może odpaść z zawodów za niespełnienie wymogów, a - jak podkreślano - test techniczny dyskwalifikuje nawet około 20 proc. startujących konstrukcji. Druk 3D zastosowano m.in. przy produkcji kolektora dolotowego, baku, deski rozdzielczej oraz obudów części elektronicznych CMS02.



W konkurencjach na torze wyścigowym pojazd będzie musiał m.in. przejść test jazdy po ósemce, kiedy oceniane będzie zawieszenie, rozegrany będzie również sprint na dystansie ok. 1 km. Odbędzie się również wyścig na dystansie 22 km ze zmianą kierowcy w połowie trasy. Oceniona również zostanie ekonomiczna strona pojazdu.



By pojazd był jak najbardziej aerodynamiczny zastosowano z tyłu specjalne skrzydło wykonane z włókien węglowych i kevlarowych, by wyścigówka miała odpowiedni docisk na oś. Ma to też wpływać na lepsze przyspieszenie.



Dziekan wydziału mechanicznego, prof. Andrzej Seweryn powiedział, że marzeniem całej ekipy jest zajęcie miejsca w najlepszej piętnastce zawodów. Podkreślał, że uczelnia jest bardzo dumna ze swoich studentów, którzy mimo mniejszych możliwości finansowych rywalizują z innymi. W zawodach startować będzie kilkaset ekip z niemal wszystkich liczących się uczelni technicznych w Europie. Prorektor PB, dr hab. Grażyna Łaska dodała, że bolid jest przykładem transferu wiedzy zdobywanej na uczelni do praktyki.



Politechnika Białostocka to największa państwowa wyższa uczelnia techniczna w Podlaskiem. Jej studenci są m.in. znani z sukcesów w konstruowaniu łazików marsjańskich.(PAP)

 

Zobacz również:

Kredyt studencki dla każdego

Kredyt studencki to jeden ze sposobów na sfinansowanie swojej edukacji. Co prawda ten produkt finansowy, jest to dość łatwo osiągalny, ale trzeba się liczyć z pewnymi ...

AGH: najpopularniejsze kierunki to inżynieria biomedyczna i budownictwo

Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie zakończyła rekrutację na studia stacjonarne pierwszego stopnia, na które zostanie przyjętych 6795 studentów. Kandydaci złożyli w sumie 12 tys. 714 podań. Najpopularniejsze kierunki to inżynieria biomedyczna ...

Sesja - zmora studentów. Przetrwaj!

Gdy zbliża się sesja, spędza ona sen z powiek większości studentom. Głównym powodem tego całego zamieszania jest nasz odwieczny wróg „stres” i natłok obowiązków skupionych w jednym czasie.   Co zrobić, żeby ...

W Gdańsku będzie testowany pilotażowy system zarządzania miastem

W Gdańsku testowany będzie pilotażowy system inteligentnego zarządzania miastem, nad którym – w ramach unijnego projektu - pracują naukowcy i prywatne firmy z ośmiu europejskich państw, w tym Polski. System ...